Przepisy regulujące wykonywanie zawodu pielęgniarki/położnej w formie działalności leczniczej
– Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2190 ze zm.);
– Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 605);
– Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 646).
Rejestracja Praktyki Zawodowej
Wniosek o wpis, o zmianę wpisu do rejestru praktyk zawodowych oraz wniosek o wykreślenie z praktyk zawodowych składamy wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą platformy internetowej Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.
Wysyłanie wniosku do rejestru
- zakładamy profil zaufany ePUAP, który jest niezbędny do podpisania elektronicznego wniosku w RPWDL,
- zakładamy konto użytkownika na stronie https:// rpwdl.csioz.gov.pl w aplikacji REJESTR PRAKTYK ZAWODOWYCH,
- logujemy się za pomocą wybranego loginu i hasła na stronie RPWDL,
- wybieramy z menu NOWY WNIOSEK PRAKTYKA PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ,
- wypełniamy wszystkie obowiązkowe zakładki,
- do wniosku o wpis załączamy skan dowodu wpłaty oraz oświadczenie o znajomości i spełnieniu warunków wykonywania działalności leczniczej,
- po wypełnieniu wniosku i załączeniu wymaganych załączników wniosek podpisujemy elektronicznie,
- po podpisaniu wysyłamy wniosek w systemie do organu prowadzącego rejestr,
Wysyłanie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze
- jeśli posiadamy aktywny profil zaufany oraz konto w Rejestrze Praktyk Zawodowych logujemy się w rejestrze https://rpwdl.csioz.gov.pl,
- wybieramy w menu NOWY WNIOSEK PRAKTYKA PIELĘGNIAREK l POŁOŻNYCH , a następnie WNIOSEK O ZMIANĘ wpisu – pojawia się zapis zgłoszonych danych, które należy zmienić tylko w tych miejscach, w których uległy zmianie,
- do wniosku załączamy potwierdzenie dokonania opłaty za zmianę wpisu,
- po wypełnieniu wniosku i dołączeniu załączników wniosek podpisujemy wykorzystując podpis elektroniczny,
- po podpisaniu, wysyłamy wniosek w systemie do organu prowadzącego rejestr.
W przypadku źle wysłanego bądź źle wypełnionego wniosku, organ rejestrujący może odesłać wniosek do uzupełnienia, dlatego bardzo proszę sprawdzać swoje konto w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W przypadku odesłanego wniosku w skrzynce odbiorczej proszę wejść w zakładkę KOMUNIKATY i po podpisaniu komunikatu pojawi się dokument w zakładce: DOKUMENTY ze szczegółowymi danymi co we wniosku należy poprawić.
Opłaty za wpis i zmianę wpisu w rejestrze praktyk zawodowych
Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej, opłata za wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą wynosi 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis, zaokrąglonego w górę do pełnego złotego, natomiast wniosek o zmianę wpisu w rejestrze podlega opłacie stanowiącej 50% wysokości ww. opłaty.
W 2024 roku opłaty:
- za wpis do rejestru praktyk zawodowych – 149 zł (słownie: sto czterdzieści dziewięć złotych),
- za zmianę wpisu – 74,50 zł (słownie: siedemdziesiąt cztery złote 50/100).
Wpłat prosimy dokonywać na konto OIPiP:
ING BANK ŚLĄSKI S.A. Z SIEDZIBĄ W KATOWICACH O/KONIN
Nr konta: 02 1050 17351000 0090 3049 3655
(z dopiskiem opłata za wpis lub zmianę wpisu do RPWDL)
Obowiązek zgłaszania zmian danych objętych rejestrem
Pielęgniarka/położna wykonująca praktykę zawodową i wpisana do rejestru jest zobowiązana zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. W przypadku niezgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem w powyższym terminie, organ prowadzący rejestr – okręgowa rada pielęgniarek i położnych – może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmiot wykonujący działalność leczniczą karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Do uchwał, o których mowa w ust. 3 i 4, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych. Organem wyższego stopnia w sprawach nałożenia kary pieniężnej jest minister właściwy w sprawach zdrowia. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej. Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej organ prowadzący rejestr jest obowiązany uwzględniać rodzaj i wagę stwierdzonych naruszeń. Kara pieniężna podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Do kary pieniężnej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa dotyczące terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz odsetek od tych zobowiązań. Na decyzję w sprawie kary pieniężnej przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 107 ustawy o działalności leczniczej).
…