W celu uzyskania stwierdzenia prawa wykonywania zawodu, należy w biurze OIPiP w Koninie złożyć następujące dokumenty:
1. kserokopia dyplomu oraz suplementu (potwierdzona za zgodność z oryginałem
przez pracownika OIPiP) – oryginał do wglądu;
2. zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia pozwalającym wykonywać zawód, wydane przez
lekarza medycyny pracy
3.aktualne kolorowe zdjęcie, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane w ciągu ostatnich
6 miesięcy, w pozycji na wprost (dowodowe) oraz zdjęcie cyfrowe spełniające
wymogi MSWiA (patrz instrukcja)
4. dokument tożsamości do wglądu.
UWAGA!
Zdjęcie, które jest jednym z załączników do wniosku, powinno spełniać wymogi MSWiA, które opisane są w „instrukcji wykonywania zdjęć do dowodu osobistego”
Dołączenie nieprawidłowo wykonanego zdjęcia będzie skutkowało odrzuceniem składanego wniosku.
Wpis do okręgowego rejestru
W celu uzyskania wpisu do okręgowej rejestru, należy złożyć odpowiedni wniosek oraz załączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu.
- uchwała o wykreśleniu z okręgowego rejestru pielęgniarek i położnych.
- arkusz aktualizacyjny.
Wykreślenie z okręgowego rejestru
W celu uzyskania wykreślenia z Okręgowego Rejestru należy złożyć w OIPIP wniosek z załączonymi dokumentami:
- zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu.
- arkusz aktualizacyjny.
Po otrzymaniu uchwały o wykreśleniu z rejestru z dotychczasowej okręgowej izby pielęgniarka/położna składa wniosek o wpis do rejestru wybranej przez siebie okręgowej izby.
Duplikat PWZ
W razie utraty zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu (zagubienia, zniszczenia, kradzieży dokumentu), pielęgniarka/położna zobowiązana jest do bezzwłocznego zawiadomienia okręgowej rady, która wydała zaświadczenie. Rada, po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania, wydaje na podstawie złożonego wniosku nowy druk zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu (duplikat).
Do wniosku należy dołączyć:
- zdjęcie rozmiar 45×65 mm. lub 24×28 mm.
- arkusz aktualizacyjny.
W przypadku odnalezienia zagubionego dokumentu, pielęgniarka/położna zobligowana jest zwrócić oryginał do właściwej okręgowej rady celem złożenia dokumentu do teczki osobowej.
Wymiana zaświadczenia PWZ
Pielęgniarki i położne, które posiadają zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu, wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów (nie w formie granatowej książeczki) przez Urzędy Wojewódzkie lub ORPiP przed 03.11.1999 mogą złożyć wniosek o ich wymianę.
Wniosek należy złożyć w okręgowej izbie, która to prawo wydała. Wymagane dokumenty:
- wniosek o wymianę starego zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu na nowe.
- stare zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu.
- 2 zdjęcia rozmiar 45×65 lub 24×28 mm.
Zaprzestanie wykonywania zawodu
Pielęgniarka/położna, która zamierza zaprzestać wykonywania zawodu przez czas określony, zgłasza to niezwłocznie właściwej okręgowej radzie pielęgniarek i położnych, z podaniem przewidywanego okresu nie wykonywania zawodu (art. 26a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz. U. z 2019 r. poz. 576 ze zm.) Zgłoszenia należy dokonać w formie pisemnego oświadczenia, podając przewidywany okres nie wykonywania zawodu i pozostawić zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu w aktach osobowych w izbie.
W przypadku zamiaru podjęcia zaprzestanego zawodu, pielęgniarka lub położna powinna zgłosić to okręgowej radzie w formie oświadczenia.
Pielęgniarki i położne, które złożyły wniosek odnośnie zaprzestania wykonywania zawodu są zwolnione z opłacania składek członkowskich. (uchwała nr 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 20 stycznia 2016 r.)
Jeżeli na skutek zaprzestania wykonywania zawodu okres przerwy w wykonywaniu zawodu będzie łącznie dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, w przypadku, gdy pielęgniarka/położna będzie miała zamiar podjąć wykonywanie zawodu, będzie zobowiązana do odbycia przeszkolenia.
Wnioski do pobrania w zakładce wzory wniosków, można też wypełniać na miejscu w biurze OIPiP
Przerwa w wykonywaniu zawodu
…
Wygaśnięcie prawa wykonywania zawodu
….