§ 1
1. Fundusz pomocy socjalnej dla członków Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych stanowią środki finansowe pochodzące ze składek członkowskich.
2. Wysokość funduszu określana jest corocznie w uchwale budżetowej Okręgowej Izby, a środki finansowe przekazywane są do rozdysponowania Komisji Socjalnej Okręgowej Rady Pielegniarek i Położnych.
3. Z funduszu pomocy socjalnej udzielane są:
1) zapomogi bezzwrotne;
2) zakup wiązanek pogrzebowych dla członków samorządu OIPiP w Koninie.
§ 2
1. Z funduszu pomocy socjalnej mogą być udzielane zapomogi bezzwrotne członkom Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych, którzy:
a) regularnie odprowadzają składkę członkowskąprzez conajmniej 6 miesięcy z wyjątkiem osób zwolnionych z tego obowiązku na mocy uchwały Krajowego Zjazdu.
Uzupełnienie zaległych składek nie jest regularnością w ich uiszczaniu i nie stanowi podstawy do rozpatrzenia wniosku.
b) znajdują się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z udokumentowanych przypadków losowych ( za zdarzenie nagłe uważa się problem, który wystąpił niespodziewanie, a jego zaistnienie spowodowało zapotrzebowanie na środki finansowe przekraczające możliwości gospodarstwa członka samorządu) takich jak:
- klęski żywiołowe (pożar, powódź itp.),
- ciężka choroba wymagająca wysokich kosztów leczenia członka samorządu lub jego dziecka.
c) zdarzenie losowa o charakterze szczególnym, niezawinione przez członka samorządu, a powodującycm nagłe pogorszenie jegosytuacji materialnej.
2. Zapomoga z tytułu tego samego przypadku losowego może być przyznana dwa razy w okesie kadencji.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach ORPiP lub Prezydium ORPiP może zdecydować o przyznaniu zapomogi nadzwyczajnej z pominięciem limitu kwotowego oraz czasowego, o którym mowa w punkcie 2 i 4.
4. Wysokość przyznanej zapomogi nie może przekroczyć sumy 2000 złotych.
5. Ponadto ustala się następujące kwoty z funduszu pomocy socjalnej na zakup wiązanki pogrzebowej:
- w okresie zimowym tj od 1 października do 31 marca – 100 złotych;
- w okresie letnim tj. od 1 kwietnia do 30 września – 70 złotych.
§ 3
1. Zapomoga przyznawana będzie na wniosek:
a) osoby zainteresowanej;
b) co najmniej trzech współpracowników osoby, której dotyczy wniosek w przypadku, gdy stan zdrowia danej osoby, nie pozwala złożyć takiego wniosku osobiście;
c) na wniosek innej ORPiP.
2. Wniosek opiniuje pełnomocny przedstawiciel ORPiP w Koninie.
3. Wzór wniosku stanowi załacznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Do wniosku należy dołączyć:
a) dokumenty potwierdzające przypadki losowe;
b) aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia;
c) dokumenty potwierdzajace poniesione wydatki związane z chorobą – dotyczy pkt b;
d) zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości dochodów – własnych z 3 m-cy brutto;
e) zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości dochodów współmałżonka z 3 m-cy brutto;
f) gdy współmałżonek nie pracuje – zaświadczenie o wysokości otrzymywanego zasiłku;
g) osoby samotnie wychowujące dzieci – zaświadczenie o wysokości alimentów.
5. W przypadku, gdy z wnioskiem o udzielenie pomocy występują osoby wymienione w ust 1 ppkt b) dołączenie dokumentów wymienionych w ust.3 ppkt od a) do g) nie są konieczne.
§ 4
1. Wnioski o udzielenie zapomogi bezzwrotnej przyjmuje Biuro Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Koninie.
2. Wnioski rozpatruje Komisja Socjalna i przedkłada do akceptacji Prezydium Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych.
3. Decyzję o przyznaniu, bądź odmowie przyznania zapomogi podejmuje Komisja Socjalna bezwzględną większością głosów (50+1) w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego Komisji lub wiceprzewodniczącego.
4. Wysokość zapomogi dla poszczególnych wnioskodawców proponuje Komisja wraz z uzasadnieniem.
5. Rozpatrywanie wniosków o zapomogi odbywa się na posiedzeniu Komisji Socjalnej jeden raz w miesiącu lub w razie potrzeby.
6. Z posiedzenia Komisji, sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący Komisji
7. Komisja prowadzi rejestr rozpatrywanych spraw oraz podjętych decyzji.
8. Decyzje Komisji zatwierdzane są uchwałą Prezydium Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych na jego najbliższym posiedzeniu.
9. Odbiór przyznanej zapomogi odbywa się przez dokonanie przelewu na wskazane przez wnioskodawcę konto bankowe.
§ 5
1. Obsługę administracyjną Komisji zapewnia Biuro Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.
2. O podjętej decyzji wnioskodawca powiadamiany jest w ciągu 7 – u dni od daty posiedzenia uprawnionego organu.
3. Osoba, której wniosek został rozpatrzony negatywnie, może złożyć odwołanie na piśmie w ciągu 14-u dni od dnia otrzymania odpowiedzi do Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych.
4. Odwołanie, o których mowa w ust. 3 podlega rozpatrzeniu podczas najbliższego posiedzenia Okręgowej Rady.
§ 6
Zapomoga otrzymana na podstawie nieprawidłowych oświadczeń lub fałszywych dowodów, podlega zwrotowi wraz z odsetkami.
§ 7
W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą decyzje podejmuje Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych.
Załacznik nr 1 do uchwały nr 7/VII/2016 XXXI OZPiP z dnia 1 marca 2016 roku.